استفاده از بيوراكتور غشايي MBR در چه صنايعي ضروري تر است

طراحي و ساخت تجهيزات تصفيه خانه آب و فاضلاب

بيوراكتور غشايي MBR را مي‌توان يكي از قله هاي فن‌آوري‌هاي تصفيه فاضلاب در دنيا دانست.
كاري كه يك تصفيه خانه كوچك يا متوسط در يك زمين به مساحت حدود 500 تا هزار متر مربعي انجام مي‌دهد، يك بيوراكتور غشايي MBR در يك ساختمان 200 تا 250 متر مربعي انجام مي‌دهد. تصفيه فاضلابي كه حداقل بو، سر و صدا و آلودگي‌هاي محيطي را دارد. در اين مقاله ابتدا كمي درباره اين روش تصفيه فاضلاب صحبت مي‌كنيم و بعد به اين موضوع مي‌پردازيم كه كدام صنايع بايد هر چه سريع‌تر به نصب يك بيوراكتور غشايي MBR اقدام كنند.

استفاده از بيوراكتور غشايي MBR در چه صنايعي ضروري تر است

بيوراكتور غشايي MBR چگونه كار مي‌كنند

همه ما دستگاه‌هاي تصفيه آب را در خانه محل كار و يا مكان‌هاي صنعتي ديده‌ايم. دستگاه‌هايي كه با چند سري فيلتر مي‌توانند آب مصرفي ما را با كيفيت بسيار خوبي تصفيه كنند. اين دستگاه‌ها آب را با فشاري تنظيم شده از ميان فيلتر‌هاي خود رد مي‌كنند و هر فيلتر آن توانايي جلوگيري از ذرات خاصي را دارد. بسته به ابعاد ذره‌ها هر فيلتر توانايي جلوگيري از آنها را دارد. تا آنجا كه حتي ميكروب‌ها و ويروس‌ها هم نمي‌توانند از سد اين سيستم‌هاي تصفيه آب عبور كنند.

در همين چند جمله اول درمي‌يابيم كه در يك بيوراكتور غشايي چندان نياز به استفاده از موارد شيميايي براي گندزدايي آب نيست. و حتي فاضلاب را مي‌توان به آب صنعتي و در برخي موارد آب كشاورزي تبديل كرد. فناوري  بيوراكتور غشايي آنچنان رو به پيشرفت است كه حتي آلوده ترين آب‌هاي جهان را با آنها مي‌توان تصفيه كرده به آب مشابه شرب بدل ساخت.

اما يك فرق مهم بين دستگاه تصفيه آب خانگي شما با بيوراكتور غشايي وجود دارد. اگر از اين موضوع صرف نظر كنيم كه بيوراكتور غشايي توانايي پالايش ميكروبي و ويروسي فاضلاب را دارد، بيوراكتور غشايي مي‌تواند خود را تميز كند؛ حال آن كه شما بايد هر سال فيلتر‌هاي دستگاه خود را عوض كنيد تا كيفيت آب شرب‌تان بالا و پايدار بماند.

بيوراكتور غشايي براي تميز كردن خود از حد اقل ماده ضد عفوني كننده و يا دستگاه مكانيكي استفاده مي‌كند. لايه‌هاي منسوج داخل بيوراكتور با حباب تميز مي‌شوند. آلودگي هر چه كه باشد بعد از به دام افتادن در برابر يك لايه بيوراكتور غشايي هر روز هر ساعت متمركزتر مي‌شود و روي سطح هر يك از غشا‌هاي بيوراكتور‌ را لجن مي پوشاند. بيوراكتور غشايي براي جدا كردن اين لجن‌ها از دستگاهي براي توليد حباب استفاده مي‌كند. شايد جالب باشد باشد بدانيد يكي از دقيق‌ترين بخش‌هاي اين بيوراكتور، حباب ساز آن است و بايد حباب‌ها با اندازه‌هاي بسيار دقيقي توليد شوند تا عملكرد دقيق دستگاه همزمان با تميز كردنش اتفاق بيفتد. اين شاهكار مهندسي حالا براي كدام صنايع از همه واجبتر است.

چه صنعتي بايد هر چه سريع‌تر از بيوراكتور غشايي MBR استفاده كند

مهم نيست كه شما يك كارگاه كوچك‌ايد يا يك كارخانه بزرگ بسته به حجم فاضلاب توليد شما بيوراكتور غشايي MBR را مي توان طراحي كرد از اين رو اسپيناس خدمات مهندسي طراحي بيوراكتورهاي MBR را به شما ارائه مي‌كند. اصلي ترين بخش اين خدمات طراحي فضايي است كه، با قرار گرفتن اين دستگاه در آن، بهترين بازدهي و در عين حال كمترين فضا را اشغال كنيم.
در ضمن به ياد داشته باشيد كه عمر هر بيوراكتور غشايي MBR حدود 7 تا 10 سال است و با سرويس‌هاي به موقع، اين دستگاه تا آخر عمرش به خوبي كار مي‌كند.
صنايع و كارگاههاي صنعتي غذايي ،دارويي ،نساجي و شيمايي و پتروشيمي  به دليل آلودگي بيشتر نسبت به سايرين نياز بيشتري به استفاده از MBR را دارند. استفاده از بيوراكتور غشايي در فاضلاب اين صنايع تضمين لازم براي كيفيت پايدار و بالاي آب را تامين مي كند.

در مقالات بعدي به صنايع ديگري مي‌پردازيم كه وجود يك بيوراكتور غشايي در آنها بسيار حياتي است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.